Paroc vil lage og tilby nye lavkarbonprodukter og redusere CO2-utslippene med 50 % innen 2030.
Paroc, en del av Owens Corning – som er rangert på Fortune 500 og Dow Jones-indeksen for bærekraft, har lansert en ny bærekraftstrategi og nye mål for de neste årene. Disse ambisiøse målene, som er i tråd med bærekraftmålene til Owens Corning, går blant annet ut på å doble den positive påvirkningen til Parocs produkter og halvere den negative påvirkningen fra Parocs virksomhet.
I praksis betyr det at Parocs ambisjon er å redusere CO2-utslippene med 50 %, redusere bruken av plast med 30 % og sørge for at null avfall forlater anleggene innen 2030.
For å nå målene vil Paroc også utvide bruken av resirkuleringsløsningen Rewool samt utvikle og tilby nye lavkarbonprodukter. Et konkret eksempel på dette arbeidet er lanseringen av den nye karbonnøytrale produktserien Paroc Natura i begynnelsen av 2021.
«Paroc jobber med energieffektivitet. For hvert tonn CO2 som genereres i produksjonen av steinull, sparer man ca. 200 tonn CO2 gjennom steinullens varmeisolerende egenskaper over en 50-årsperiode. Det betyr ikke at vi er fornøyde. Vi vil snu hver stein for å finne nye måter å gjøre det samlede fotavtrykket så lite som mulig», sier Beatrice Hallén, bærekraftleder for Owens Corning Insulation Europe.
Beatrice Hallén, bærekraftleder for Owens Corning Insulation Europe |
«Vi ønsker å være forløpere i utviklingen av bærekraftige bygninger sammen med kundene våre. Vi ønsker også å designe produktene og løsningene for resirkulering og gjenbruk. For oss handler bærekraft om å tilfredsstille dagens behov samtidig som vi gjør verden til et bedre sted i fremtiden», sier Beatrice Hallén.